RWD – czyli czym jest Responsive Web Design?
Responsive Web Design (RWD) – to projektowanie jednego interfejsu, który dostosowuje się do urządzenia, na którym jest wyświetlany.
Prościej pisząc, to to czy strona podczas skalowania będzie zmianiać swój wygląd i dostosowywać się w zależności do ekranów, świadczy o tym, czy jest lub nie „responsywna”.
Na mniejszych ekranach np. na smartfonach czy tabletach, niektóre elementy ulegają znaczącej zmianie, by łatwiej było z nich korzystać, np. menu przekształca się w celu wygodniejszej nawigacji palcem. Podział i układ strony również zmienia swój układ.
A jakie metody stosowano kiedyś?
Adaptive Web Design (AWD) -
To przestarzała technika polegająca na projektowaniu kilku osobnych wersji interfejsu, które wczytywane są w zależności od urządzenia. Ta metoda jest już niezalecana.
m. subdomeny - Kiedyś również tworzono strony mobilne jako zupełnie osobne serwisy, które wczytywanie były na osobnej subdomeny jak m. czy .mobile w zależności od wykrytego urządzenia. To dopiero przestarzałe rozwiązanie, również niezalecane.
Podstawowe techniki RWD:
Fluid – Polega na wykorzystaniu jednostek relatywnych do określenia rozmiarów kontentów na stronie WWW. Stosujemy np: %, rem, em, zamiast px.
Media Queries – Tworzymy instrukcje warunkowe, które dopasowują style strony WWW w zależności od szerokości ekranu lub urządzenia.
Słowniczek – anatomia ekranów:
- Pixel – najmniejsza fizyczna składowa ekranu.
- Rozdzielczość – stosunek szerokości. do wysokości ekranu w pixelach.
- Aspect Ratio – proporcje – stosunek szerokości do wysokości ekranu.
- Rozmiar – przekątna podawana w calach.
- DPI – gęstość pikseli – ilość pikseli na cal
- Rozdzielczość ekranu – jeden z parametrów trybu wyświetlania, parametr określający liczbę pikseli obrazu wyświetlanych na ekranie w bieżącym trybie pracy monitora komputerowego, telewizora a także innego wyświetlacza, którego obraz budowany jest z pikseli. Rozdzielczość wyraża się w postaci liczby pikseli w poziomie i w pionie.
- Piksel (zbitka angielskich słów pics (skrót od pictures) i element), pel – najmniejszy jednolity (przedstawiający konkretny kolor), element oraz wyświetlanego na ekranie, drukowanego ( w technice druku punktowego) lub uzyskanego za pomocą urządzeń przetwarzania obrazu (aparat cyfrowy, skaner).